Plikten har kallat

På begäran kommer här en uppdatering om min veckan.

Det har varit en vecka full av jobb, 8.00-15.15 varje dag. Jag minns knappt dag för dag längre, men jag har haft en hel hög med ämnen: Bild, spanska, svenska, engelska, språkval med både svenska och engelska, kemi, biologi, matematik och geografi. Jag har säkert glömt något, men det börjar bli så mycket att jag inte längre kan hålla reda på allting.

Det roligaste är såklart spanskan, men även kemi och biologi har varit intressant att ha. Jag har haft genomgång på både syror och baser och en cells olika delar. Och faktum är att jag tror att eleverna lärde sig något, eller man kan ju hoppas i alla fall.

Fredagen var den mest kaosartiga dagen under hela min lärarvikariekarriär hittills. Tisdagen var visserligen en utmaning, jag tror det var 6-7 lärare som var borta, och vi var 4 vikarier, inte jättevanligt på en ganska liten högstadieskola. Men i fredags var vi bara två, och när vi gick igenom dagens sysslor tillsammans med rektorn såg allting bra ut. Jag skulle ha språkval engelska, och två vanliga engelsklektioner plus en i svenska, och den andra tjejen skulle ta lite SO-ämnen. Inga konstigheter.

Problemet uppstod när jag av en slump fick höra av en annan lärare att det stod en klass som skulle ha svenska som inte hade någon lärare. Då visade det sig att ytterligare en lärare var sjuk. Jag tog då tag i saken och höll i både språkvalet och svenskan. Samtidigt. Som tur var befann sig klasserna i två lektionssalar väldigt nära varandra och dessutom hade jag och svenskspråkvalsläraren slagit ihop våra klasser för att de skulle få titta på en film om gymnasieskolan, så hon kunde sköta om dem ganska mycket på egen hand.

Eleverna som hade svenska fick läsa sina bänkböcker och fick dessutom sitta var de ville i skolan, och de flesta satt i sofforna i uppehållsrummet. Det förvånade mig att varje gång jag kom dit för att titta till dem så satt de faktiskt tysta och läste. Duktiga åttor.

Nästa lektion skulle jag ha engelska, men då skulle den andra sjuka läraren ha svenska som språkval. Ännu en krock alltså. Den löste jag med att eleverna som skulle ha engelska fick fortsätta jobba med sina arbeten om Sports på egen hand, dock inne i klassrummet, och språkvalseleverna fick läsa bänkböcker eller plugga till eventuella prov. Direkt efter dessa två lektioner skulle jag ha ytterliggare en engelsklektion med en niondeklass som brukar gå mig på nerverna. De skulle skriva en filmrecension, men en ganska komplicerad sådan, och det var kaos av värsta sorten. Slår man upp kaos i en ordlista skulle man kunna få fram en bild på lektionen i fråga. Så trött blev jag på oordningen. Problemet låg lite grann i att eleverna inte förstod uppgiften och det dessutom inte fanns tillräckligt med instruktionspapper till allihopa. Så läraren kommer få problem på tisdag när recensionen ska vara inlämnad, men jag har förvarnat henne.

De här fem lektionerna hade jag på tre timmar, så när det var dags för lunch var jag ganska slut på energi. Men dagen var ju inte slut, utan jag hade ännu en lektion, i svenska med samma åtta som jag hade engelska med på förmiddagen.

Som tur var fick jag ihop en superbra lektion där vi hade en mycket intressant diskussion om hur man är en bra lyssnare, både när man pratar med någon och när man lyssnar på en presentation i klassrummet. Efter den lektionen kände jag mig konstigt nog full av ny energi och kunde ha haft fler lektioner. Men, man ska ju sluta när man är på topp, och det var rätt skönt att gå ner till expeditionen och hålla lite koll på eleverna i uppehållsrummet istället.

Det var min jobbvecka det. Många lärare som varit både sjuka och lediga, och nu återstår att se hur den här veckan utvecklar sig. Jag måste bara tillägga att det roligaste nästan var i fredags, vi bestämde aldrig med rektorn att vi skulle jobba, men eftersom jag visste att det var två (blev ju som bekant tre) lärare som skulle vara borta så bestämde jag mig för att köra dit, trots att han inte ringt på morgonen. När jag kommit ungefär halvvägs ringde han och blev glatt överraskad när han fick höra att jag redan var på väg. Det samma gällde den andra vikarien, hon var också på väg när han ringde henne. Det är rätt bra när vikarierna har så pass bra koll att de kommer utan att de ens blivit inringda. Det kallas plikttrogenhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0